Hur det hela började
Framför publiken på biograf Victoria i Malmö, unik i sin vackra klassiska sekelskiftes design, står plötsligt en vårkväll 1984 Renata Åhlander och Göran Bjelkendal, en av de två som startade Göteborg Film Festival 1979. Nu presenteras han av Renata som storebror till BUFF, dvs den spritt språngande nya barn-och ungdomsfilmfestivalen, som nu börjar, men vars innebörd vi i publiken kanske ännu inte riktigt förstår. Storebror Göteborg Filmfestival och lillasyster BUFF ser både stolta och lite nervösa ut inför detta som skulle bli ett avgörande ögonblick för svensk filmfestival för barn och unga, oförglömligt.
Ingela Brovik, journalist
Kontroversen om Troell och Åmselemorden
BUFF hade 1988 bjudit in regissören Jan Troell att prata om sitt filmskapande på ett seminarium. Vid den påföljande pressträffen fick han frågan vad han hade på gång. Den vänlige och lågmälde Troell berättade att han funderade på att göra film på det då mycket uppmärksammade brutala dubbelmordet i norrländska Åmsele. Och tillade att han blivit missförstådd med sitt uppsåt och därför ogärna ville säga mer.
Reportern från TT tog fasta på Troells försiktiga utsaga och efter några timmar gick nyheten att Jan Troell skulle göra film på det blodiga dådet ut över hela landet.
Kvällstidningarna hakade givetvis på och när jag tidigt nästa morgon gick till centralen för att möta Stefan Jarl, den dagens seminariehållare, skällde han ut mig på stående fot. Jarl hade sett de braskande löpsedlarna och hotade med att hoppa av seminariet i protest mot att vi hade bjudit in en regissör som spekulerade i mord och våld.
Skörden av pressklipp blev stor det året. Väldigt många handlade om ”Åmselefilmen” och kom från de talrika norrländska lokaltidningarna som givetvis hade rapporterat mycket om det vidriga dubbelmordet på Åmseles
kyrkogård några år tidigare. Händelsen blev BUFF:s genombrott i riksmedia – och Norrlandstidningarna återkom år efter år med artiklar och notiser om den där filmfestivalen i Malmö. Och några år senare kunde jag på plats se Jan Troell ta emot guldbjörnen för filmen Il Capitano vid Berlins filmfestival. Ola Tedin F.d ordförande och aktiv i BUFF 1986-2000
700 liter filmjölk – inga sura miner
Fredagskvällen den 27 januari, under den 12:e upplagan av BUFF, var som vanligt vi i transportgruppen ute och körde blytunga lådor med filmrullar till olika biografer i Malmö.
Undertecknad, Ulf och Hans hade vid 19-tiden lämnat de flesta filmerna till rätt biograf när vi nåddes av ett nödrop från festivalledningen: det behövs cirka 100 liter filmjölk till konstnärerna i Pildammsskolans gamla gymnastiksal vid Rådmansgatan!
Därinne höll tre konstnärer; Johan Hagelbäck, Ann-Christin Reybekiel och Leif Högström på att skapa konst i filmjölk till festivalen.
Skånemejerier hade sponsrat konsten med 600 liter filmjölk men nu hade filen tagit slut och vernissagen skulle vara imorgon lördag. Goda råd var dyra. Vi begav oss till Konsumbutiken inne i Triangeln Varuhuset och bad att få köpa all deras fil, vilket var lättare sagt än gjort. Föreståndaren ville ha en förklaring till vårt intresse av filmjölk och när han väl förstått vår situation förklarade han att han måste ha fil till sina frukostgäster nästa dag. 30 liter var allt han kunde avvara. Färden fortsatte till Åhlens där vi åter fick förklara att Thomas Ravellis straffräddning 1994 krävde ytterligare 70 liter filmjölk för att bli fulländad. Här fanns större förståelse – eller färre filmjölkskonsumenter – och vi lämnade butiken med ytterligare 60 liter filmjölk. Nöjda konstnärer tog emot oss med öppna armar när vi rullade in konstnärsmaterialet i en syrligt luktande sal.
Vad gör man inte för konsten tänkte vi när vi rullade vidare i natten.
Lennart Bylund, f.d. ordförande och verksam i BUFF 1985 – 2012
Jag smugglade in några ungar i salongen
Min film Flickan, mamman och demonerna fick en minst sagt absurd start. Premiärklar med 11-årsgräns fick den 15-årsgräns precis innan BUFF. Censurerad för barnen jag haft som målgrupp! Och inställd skolpublik! Jag smugglade in några ungar, med föräldrarnas tillåtelse såklart, till premiären på BUFF. De blev inte skadade, utan tagna och berörda av filmen – på rätt sätt. BUFF står för kvalitet och engagemang för filmkonst! Vuxenvärlden reagerade löjligt på min film – i en värld där kommersiell grymhet går som tåget, och släpps igenom.
Suzanne Osten, regissör och manusförfattare
Stellan
Skådespelaren Stellan Skarsgård hade ännu inte erövrat den internationella filmvärlden, men han var på god väg efter skådespelarpriset för rollen i ”Den enfaldige mördaren” på Berlinfestivalen 1982. Ett par år senare invigde han BUFF på gemytlig skånska på biografen Royal. Det var stort. Jag fick en djupintervju före invigningen. Sen har de blivit flera intervjuer genom åren men vi har alltid sagt ”första gången på BUFF”.
Annika Gustafsson, journalist
Åhlin & Norsjtejn – ett uteblivet samtal
Det måste ha varit runt år 1990. På den magnifika biografen Palladium hade en stor barnpublik kunnat förundras över den ryske animatören Jurij Norsjtejns ”Igelkotten i dimman”. Norsjtejn var själv på plats i Malmö och tanken var att han och vår egen nestor inom animation Per Åhlin skulle sammanstråla och utbyta tankar. Lite sådär som man tussar ihop barn på en vuxenfest och säger: lek nu!
Som varandes journalist på plats skulle jag försöka få fart på samtalet. Norsjtejn, internationellt hyllad och sponsrad av den franske kulturministern Jack Lang, talade enbart ryska via tolk. Och jag kände hur jag formligen fick dra ur honom något mer substantiellt än några hummanden och ”jovisst”. Per Åhlin såg förståeligt ganska uppgivet sur ut. Tystnaden lägrade sig. Så några kontakter knöts nog aldrig. Men å andra sidan, såväl Per Åhlin som Jurij Norsjtejn klarar sig utmärkt väl på egen hand.
Andreas Hoffsten, journalist, Svenska Filminstitutet
Sportbil med Ann Petrén
Mitt bästa minne är när jag fick hämta Ann Petrén på Malmö Airport i Media Evolutions röda sportbil. Osäkert om det verkligen var en sportbil, men det är ett fint minne.
Daniel Lundquist, Programchef BUFF
”Michael Laudrup” på BUFF
Någon gång på 90-talet troligen 1995 visade vi Michael Laudrup – En fodbolspiller som avslutningsfilm på Victoria. Laudrup spelade i FC Barcelona och var riktigt stor. Avslutningsfilmen var alltid på Victoria klockan 15.00 och brukade vara en publikvänlig historia.
När filmen skulle presenteras för en välfylld salong ungdomar, klev undertecknad ut på scenen i fotbollsmundering och en boll under armen med orden: “Hi, det er mej der er Michael Laudrup”.
Vissa trodde nog att vi lyckats få dit Laudrup medan andra sjönk långt ner i stolen.
Krister Kjellström, f.d. programansvarig och ordförande, aktiv i BUFF 1986-2011.
Bataljanimation!
Ett av alla minnen är från Malmö Konsthall,1995. En stor filmduk i plåt. Två skolklasser på vardera sida med figurer i papp, flyttbara direkt på filmduken. Inför publik animerades figurerna mot mitten och slog ut varandra, en efter en i våldsam batalj. När dammet lagt sig stod en ensam operasångerska kvar på filmduken.
Erling Ericsson, animatör, författare och pedagog
Vem tar över 1986?
Hösten 1985 var jag på besök på Filminstitutet och hälsade på Elisabet Edlund och Sten-Åke Hedström som arbetade på avdelningen Film & Publik. Jag var inte engagerad i BUFF men kände såklart till festivalen från mitt dåvarande arbete på Malmö Fritidsförvaltning där kultursekreteraren Renata Åhlander en gång dragit igång allt. Renata hade nu stigit åt sidan och BUFF stod utan ledning – framtiden var osäker. Detta berättade jag på Filminstitutet och det blev genast ett jädrans hallå runt om mig. Elisabeth och Sten-Åke pekade på mig – “kan inte du engagera dig i BUFF?”. Jag hade ingen aning om hur man gjorde någon filmfestival. Tillbaka i Malmö grep jag tag i min vän Lennart Bylund. Han och andra vänner på Fritidsförvaltningen hoppade in och hjälpte till, helt ideellt. På den tiden låg festivalen i januari så det var inte så mycket tid för oss att förbereda. Den 24 januari stod bl.a Lennart och jag i foajén på Royal och invigde BUFF 1986. Vi fattade inte riktigt vad som hade hänt men det var kul.
Lennart Ström, fd. festivalchef.