Buff filmfestival 20-25 MARS 2017 – 040-30 25 05 info@buff.se

KULTUR PÅ UNGAS VILLKOR

KULTUR PÅ UNGAS VILLKOR
1 februari, 2017 Buff

Seminarium

FREDAG 24 MARS · 9.00–14.30 · PANORA 2

Om ungas inflytande och rätt till ett varierat kulturutbud som utgår från barns och ungdomars perspektiv.

OBS! Seminariet är kostnadsfritt och det ingår förmiddagskaffe samt lunch bestående av mjadara, tabouleh, baba ganoush och fatajer. Anmälan är obligatorisk och görs här.

Seminariet hålls på svenska, men till programmet för lunch finns engelsk översättning tillgänglig.

ELZA DUNKELS: UNGAS DIGITALA KOMPETENS

Hur ska pedagoger och andra vuxna förhålla sig till vad barn och ungdomar gör på nätet? Hur kan vi bli bättre på att värdesätta ungas digitala kompetens och ta tillvara deras intressen?

Elza Dunkels delar med sig av perspektiv på lärande som utgår från de ungas perspektiv och kan inspirera till ett pedagogiskt arbete där eleverna får större inflytande.

Elza Dunkels är docent i pedagogiskt arbete och arbetar som lärarutbildare vid Umeå universitet. Hon forskar om nätkulturer, genus, juvenism, nätsäkerhet, näthat och nätkärlek och har skrivit ett flertal böcker.

MIK I PRAKTIKEN

Medie- och informationskunnighet, MIK, är nödvändigt för att förstå mediers roll i samhället och för att kunna hitta, analysera och kritiskt värdera information. Centralt är även att själv kunna kommunicera och skapa innehåll i olika medier.

Barnfilmskolan är en del av Göteborgs universitet och har sedan 2011 bedrivit verksamhet som handlar om att aktivera kameran som ett lärandeverktyg och öka bildningen kring film och bild.

På morgonen berättar de om sin modell samt genomför sedan under förmiddagen en workshop där barn och vuxna arbetar tillsammans med kameran som ett verktyg för lärande. Senare under dagen kommer de tillbaka och visar vad de har gjort.

OBS! Vill du delta i workshopen med Barnfilmskolan? Anmälan sker till daniel@buff.se. Antalet platser är begränsade. Först till kvarn!

Medverkande: Linda Sternö, Martin Sjögren och Mattias Johnsson från Barnfilmskolan, Akademin Valand vid Göteborgs universitet.

ATT UTFORSKA DET [O]KÄNDA

Som en del av det internationella projektet CREARTE har två tredjeklasser i Malmö utforskat såväl det kända som det okända tillsammans med sina mentorer och två konstnärer. Elevernas arbete har fått styra hela den konstnärliga processen som resulterat i två tidskapslar med väldigt olika innehåll.

Några av eleverna berättar om projektet tillsammans med mentorerna Pernilla Göthe och Jenny Antonsson, samt konstnärerna Karin Hasselberg och Cecilia Wendt.

FILM FÖR INTEGRATION OCH SPRÅKUTVECKLING

I februari 2016 blev Wisbygymnasiet på Gotland en mer internationell skola än någonsin tidigare. Under några få veckor anlände mer än 150 ensamkommande flyktingungdomar och skolans organisation mötte nya spännande utmaningar. Ibland blev det krockar i schemat, vilket bl.a. ledde till att en grupp svenska elever började göra film tillsammans med en klass nyanlända flyktingar från Afghanistan.

Filmen, som fick titeln Krig och kärlek, blev ett medel för att bearbeta frågor om kulturkrockar, relationer och framtidstro. Filmarbetet visade sig också vara ett effektivt verktyg för att skapa tolerans och självkänsla samt bidra till språkutveckling.

Medverkar gör elever från Wisbygymnasiet samt lärarna Nasser Yaganeh och Monika Wigren.
I samarbete med FOMP, föreningen Film- och mediepedagogik.

DELAKTIGHET OCH BESLUTSAMHET

Hur implementerar man barnkonventionen och barn- konsekvensanalys i praktiken? Vad händer när unga människor får ta plats, på riktigt?

Ett samtal om olika sätt att göra praktik av barnkonventionens artiklar om barns rätt till kultur och att höras.

Medverkande:
Ylva Liljeholm, Film på Gotland, projektledare för RIBS Rolling Images in Business Startups.

Peter Ekman, handläggare för barn och unga, Kyrkokansliet, ansvarig för handbok i barnkonsekvens- analys för beslut inom Svenska kyrkan

Sofia Norlin, regissör, manusförfattare och verksam som filmpedagog

Peter Barvestedt, ungdomspräst som i Eslövs pastorat har fulltecknade konfirmandgrupper där ungdomar genom att själva göra film och poddar undersöker tro och livsfrågor

Moderator: Charlotte Wells, handläggare för kulturfrågor, Svenska kyrkan
I samarbete med Svenska kyrkan.

Tidsschema för seminariet:

9.00 MIK i praktiken
9.20 Elza Dunkels: Ungas digitala kompetens
10.20 Kaffepaus
10.40 Att utforska det [o]kända
11.20 Film för integration och språkutveckling
12.00 Lunch
12.30 MIK i praktiken – hur gick det?
13.00 Delaktighet och beslutsamhet
14.00 Slut

Tiderna är ungefärliga.  

Information

  • Kategori - Seminarier

  • Årtal -

  • Tal -

  • Text -

  • Målgrupp -

  • Rekomenderas för följande klass -

  • Regissör -

  • Produktionsland -

  • Speltid - 5 t 30 min

  • Visning

    - 24/03/2017
    - 09:00 - 14:30
    - Salongsnumer: 2
    - Panora